
Gebouwen, kleding, boeken en heel veel andere dingen vertellen ons niet alleen wat ze zijn, maar ook uit welke tijd ze stammen. Als we de masten met ra’s van een zeilschip zien, denken we niet dat het een recent gebouwd schip is, maar eerder aan Pirates of the Caribbean en verwachten we Jack Sparrow aan dek te zien verschijnen.
Veel dingen in onze wereld dragen een zichtbaar of een onzichtbaar jaartal. In gevelstenen of grafstenen staan jaartallen. In onze identiteitsbewijzen en contracten staan ze ook. Bij die jaartallen hebben we meteen een associatie. We denken aan de middeleeuwen en bij films of boeken soms ook aan de toekomst.
In het nieuwe boek dat ik aan het schrijven ben, speelt tijd ook een grote rol. Er zijn drie werelden, waarvan een onze huidige maatschappij is en een andere, parallelle wereld heeft meer kenmerken van een middeleeuwse maatschappij en toch bestaat hij tegelijk met de onze.
Voor het verhaal is het nodig om het in een tijd te plaatsen, maar ik wil niet dat het doet denken aan onze bekende jaartelling, omdat dit bepaalde verwachtingen bij de lezer schept. Aanvankelijk zette ik een nul voor het jaartal dat ik maakte. Hierdoor zag het er minder uit als een ons bekend jaartal.
Het verhaal bevat tijdsprongen en ik wil geen dingen schrijven als: ‘Drie jaar later…’ De jaartallen zijn dus echt van belang. Alleen de nul was onvoldoende duidelijk, dus heb ik voor het boek een nieuwe jaartelling gemaakt. Het boek begint in het jaar 02Q455 en zal waarschijnlijk tweeëntwintig jaar later eindigen in het jaar 02Q477. Ik ben benieuwd wat jullie en mijn proeflezers van deze jaartelling gaan vinden.
Reactie plaatsen
Reacties